بهمن ۱۲، ۱۳۸۹

گزارش روز

رقص آب در چشمه های بلوچستان پایان یافت
 تداوم عدم بارندگی و نزولات آسمانی در بلوچستان؛ پایان یافتن رقص آب در چشمه ها و قنوات را موجب گردیده و خشک شدن طبیعت بکر و کوهستانی این منطقه را نیز به همراه داشته است.
مردم بلوچستان معتقدند که: سالهای قبل علی رغم بارندگی های خیلی کم، گونه های وحشی سبزیجات خوراکی در این فصل در دامنه کوهستان ها سبز گردیده و این امر سیل انبوه مشتاقان طبیعت بخصوص علاقه مندان به گیاهان و سبزیجات وحشی را به دنبال داشته است.
هر ساله با آغاز فصل بارندگی در اوایل بهمن ماه از دیر باز در بلوچستان مرسوم بوده که مردم به دامنه کوهای اطراف جهت جمع آوری گیاهان و سبزیجات خوراکی که از مشهورترین آنها « سَکوک،سِمسور است؛بروند و این رسم دیرینه قوم بلوچ را به جای آورند. اما اکنون با وضعیت کنونی؛ خبری از زایش طبیعت و رویش سبزیجات و گیاهان خوراکی نیست.
مردمان این دیار می گویند: چرا آب در چشمه ها نمی رقصد و باران با شرشرش خسته ها را از خواب بیدار نمی کند.
آنان می گویند: چرا لبان ما زخم عطش خورده اند ودیگر مرهمی ندارند و ما به زوزه های باد که در سوگ باران می خواند عادت کرده ایم.
چرا دیگر دستان پینه بسته کشاورزان نوازش گر داس ها نیست و داس جای خود را به تبر داده و تبرها بر پیکر بی جان نخلستان و درختان بی رحمانه تازیانه می زنند.
کم آبی پدیده ای دیرینه است که همیشه طبیعت نیمه جان بلوچستان را در طول چند سال اخیر با تهدیدهای فراوان مواجه ساخته است به طوری که کارشناسان و علاقمندان به طبیعت نگرانند تا بیم از دست رفتن گونه های گیاهی نادر در این منطقه افزایش یابند.
این مهم در کشاورزی سنتی بلوچستان نیز به عینه قابل مشاهده است،به طوری که باغات و کشتزارها نیمه خشک شده اند و کشاورزان رغبتی برای ادامه کار ندارند.
بنا بر اظهار کشاورزان سرمایه گذاری و توجه بیشتر مسئولان در بخش های مختلف کشاورزی و محرک های لازم جهت علاقه مند ساختن جوانان به این بخش، علاوه بر اشتغال پایدار جوانان این منطقه؛ می تواند تحول چشمگیری را بر اقتصاد بیمار گونه استان ایجاد نماید.
همچنین مسئولان با استفاده از ابزارهای حمایتی جهت تقویت و انگیزه کاری کشاورزان از جمله: فراهم نمودن بازسازی زیرساختهای فرسوده قنوات، بستر لازم جهت ارتقاء کشاورزی از سنتی به مدرن و خریداری نمودن محصولات کشاورزی با نرخ روز می تواند کشاورزی استان را از خاموشی نجاد دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر